DEBATT: Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.
Vi har lagt påska bak oss. Nå ser vi etter hvert fram mot de «lange, lyse netter». Jeg er daglig leder for en liten nærbutikk – Matkroken Statland. Vi møter lokalbefolkning og tilreisende/ferierende gjennom året – og vi opplever at det settes pris på at vi byr på «det daglige brød», og litt til. Jeg er likevel betenkt over utviklinga for små butikker. Vi er i øvre sjikt hva angår pris, og det er forståelig at vi har små muligheter til å konkurrere med Coop Extra, REMA og OBS. Det registreres at butikker nedlegges rundt om i landet, og alltid handler det om manglende inntjening. Lokalbutikken taper i konkurranse med de store. Ofte handler det om hvor folk jobber – er du i sentrum på tur heim og skal handle til helga stikker du innom «supermarkedet» heller enn å handle lokalt. Prisen på handlekorga tilsier at det lønner seg. Hvilke argumenter har vi da i forhold til å bruke den lokale butikken? Kanskje at det er vanskelig å holde isen kald nok på tur fra sentrum og heim. Men ikke noe problem – de har is og fløte på nærbutikken; det handler vi heime – likedan lørdagsavisa og tobakken – der er konkurransen angående pris ubetydelig. Så si ikke at vi ikke handler lokalt. Men opprettholder det butikken i bygda? Hvorfor skriver jeg dette? Hva er jeg opptatt av? Jo, jeg er opptatt av at bygda skal leve! Jeg er av den formening at et levende lokalsamfunn skal ha servicetilbud som gjør at vi kan finne de vesentlige tingene i nærmiljøet. Vi skal ha skole og barnehage, mulighet for folk til å bo heime så lenge som mulig, og vi skal kunne handle dagligvarer lokalt! Prisen på handlekorga kan bli noe høyere, men – for de som reiser inn til sentrum kun for å handle mat... Hva koster det tur-retur? Drivstoff, bilbruk inklusive? Må kanskje ha en kaffe med noe attåt – eller middag for to? Jeg ber absolutt ikke «for min syke mor», men jeg ser hva butikk og lokale tjenester betyr for ei bygd! Blant annet er turismen avhengig av at det finnes lokale tilbud på flere plan; deriblant tilgjengelig dagligvare – og kan hende burde turistnæringa kjenne si besøkelsestid i så måte.- Jeg er av den formening at alle lokalsamfunn fortjener en oppegående butikk, med de tjenester vi kan tilby. Samtidig er det opp til folket sjøl å sørge for at tilbud nyttes, skriver Gunhild Angen, som driver butikken sammen med sin mann Terje Johansen. (Arkivbilde)
DEBATT