Siste
- Namdalske kommuner deler brukerutvalgets ambisjon om at helsetjenestene og pasientene skal ha rett informasjon på rett sted til rett tid. Kommunene er ikke like overbevist om at Helseplattformen er det rette verktøy for å oppnå denne ambisjonen, skriver Arne Bangstad, innføringsleder i Namdal regionråd, i dette innlegget. (Foto: Privat)
DEBATT

Vi søker andre løsninger enn Helseplattformen


DEBATT: Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.

 

Namdal Regionråd har siden 2019 koordinert arbeidet med å innføre Helseplattformen i namdalske kommuner. Innføringen har blitt utsatt en rekke ganger og kommunedirektørene i regionen har nå samlet seg om ett standpunkt; å utrede alternativer i samarbeid med andre kommuner i nordre Trøndelag.

I et leserinnlegg i Flatangernytt 24. oktober uttrykker brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag forundring over dette standpunktet. Det er viktig å understreke at standpunktet ikke innebærer en endelig avvisning av Helseplattformen, men kommunene ønsker å undersøke om det finnes bedre alternativer. En slik utredning er naturlig sett i lys av de mange mangler som er dokumentert i Helseplattformen, sist i en rapport fra Riksrevisjonen publisert 24. oktober 2024.

Namdalske kommuner deler brukerutvalgets ambisjon om at helsetjenestene og pasientene skal ha rett informasjon på rett sted til rett tid. Kommunene er ikke like overbevist om at Helseplattformen er det rette verktøy for å oppnå denne ambisjonen.

Brukerutvalget skriver at namdalske kommuner og fastleger har «en plan om å benytte mange journalsystemer som ikke er koordinert på en måte som gjør at rett informasjon kan være på rett plass til rett tid.» Dette er ikke korrekt. Når kommunene nå undersøker alternativer er det er grunnleggende krav til leverandørene at helseopplysninger nettopp blir koordinert og delt slik at rett informasjon er på rett plass til rett tid. Dette kravet trenger ikke innfris ved at alle aktørene bruker samme system, men ved at alle system utveksler informasjon på samme måte.

Helseplattformen har vist seg å være en løsning med all informasjon på alle plasser til all tid. Flere eksterne rapporter, inkludert Riksrevisjonen, peker på at helsepersonell bruker mer tid på å lete etter informasjon om pasientene nettopp fordi omfanget av informasjon er overveldende. Namdalske kommuner ønsker brukervennlige løsninger hvor rett informasjon er enkel å finne. Da har vi tro på journalsystemer tilpasset de ulike brukergruppene hvor vi setter krav til hvilken informasjon som skal deles og hvordan den skal deles.

En fortsettelse av dagens tilpassede systemer for fastleger, helsestasjoner, fysioterapeuter og øvrige kommunale helsetjenester, samtidig med klare krav til mer deling, er samme vei som resten av kommune-Norge og har valgt og Legeforeningen anbefaler sine medlemmer innen fastlegetjenesten.

Brukerutvalget skriver videre at det er «uheldig at kommunens valg kan føre til at våre journalopplysninger er mangelfulle når sykehuslegene skal håndtere vår sykdom eller skader.» Mangelfulle journalopplysninger er alvorlig og en kontinuerlig utfordring for hele helsetjenesten, men utfordringen løses ikke ved innføring av Helseplattformen for kommuner og fastleger. Helsetjenesten i Norge har i dag et godt utbygd system for å utveksle journalopplysninger med hverandre, men det bør og skal bli bedre.

Samtidig er en mangelfull journal sjeldent et resultat av selve journalsystemet, men at de ulike aktørene ikke er presise nok i sin journalføring, at opplysninger blir journalført for sent, blir sendt feil sted osv. Alle gode journalsystemer skal underbygge god journalføring og sørge for en best mulig journal. Dette er et selvsagt krav i kommunenes krav når de skal undersøke alternativer, men det er grunn til å påpeke at Helseplattformen har fått kritikk for at journaler fremstår som uoversiktlige.

Brukerutvalget skriver mye om appen «HelsaMi» og tilgangen til helseopplysninger denne tilbyr, men nevner ikke den nasjonale helseappen «Helsenorge» og den nasjonale portalen «Kjernejournal» som er tilgjengelig for namdalske kommuner og fastleger.

Både HelsaMi og Helsenorge har styrker og svakheter, men den store ulempen med HelsaMi er at den (i beste fall) er en regional løsning. Den er tidligere ute med digitalt helsekort for gravide, men de fleste helseopplysninger som skal deles til rett tid og på rett sted er allerede tilgjengelig i Helsenorge eller er planlagt inkludert. I likhet med brukerutvalget ønsker vi at mer kommer på plass raskere, men med Helsenorge vet namdalske kommuner at også fastleger og sykehus i hele landet vil dele opplysninger.

 

DELTA I DEBATTEN: Send ditt innlegg til [email protected]

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.