Siste
- Vi som representerer brukerne av helsetjenester, er forundret over at flere kommuner vurderer å utrede andre løsninger, skriver leder Olav Malmo i Brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag i dette debattinnlegget. (Foto: Helse Nord-Trøndelag)
DEBATT

Rett informasjon på rett plass til rett tid


DEBATT: Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.

 

  •  Uttalelse fra pasientene og pårørende, kanalisert via brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag
9. november tar sykehusene i Helse Nord-Trøndelag i bruk pasient- og journalløsningen Helseplattformen. For pasienter og pårørende innebærer det at pasientapplikasjonen HelsaMi også blir tilgjengelig. Her skulle våre helseopplysninger samles, men i nordre Trøndelag står de fleste kommunene utenfor. Det samme gjør dessverre også fastlegene våre.  Dermed mangler viktige helseopplysninger som sykehusene, kommunene og fastlegene trenger for å trygge liv og helse. 

Ambisjonen ved innføringen av Helseplattformen var å samle rett informasjon om oss på rett sted til rett tid. Uten at kommunene og fastlegene kollektivt blir med, blir ikke Helseplattformen det oppslagsverket om vår helse vi ønsker oss.

 «En innbygger - en journal»-løsningen bygger på at alle helseopplysninger for innbyggere i Midt-Norge skal være samlet i en journal. Slik er det ikke i deler av Trøndelag i dag. I stedet for å gå sammen om å sikre at til tider livsviktige helseopplysninger er tilgjengelig for hele helsekjeden – altså fastlege, kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, har kommunene og fastlegene i nordre del av Trøndelag fortsatt en plan om å benytte mange journalsystemer som ikke er koordinert på en måte som gjør at rett informasjon kan være på rett plass til rett tid.

- Vi anmoder alle kommuner om å velge deltakelse i Helseplattformen. Å stå utenfor er ikke den beste løsningen for helsa vår, skriver leder Olav Malmo i Brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag. (Foto: Privat)

«En innbygger – en journal»-løsningen vil løse problemene som oppstår når behandlende helsepersonell ikke vet hva kollegene i sykehus, kommune eller legekontor har gitt av behandling og medisiner. Livsviktig informasjon om vår helse på ett og samme sted er ikke bare en visjon, men en målsetting som pasienter forventer skal komme på plass!

Løsningen innbyggerne, altså pasientene og pårørende ønsker oss, er på plass i kommuner i Møre og Romsdal, samt i de fleste kommunene i søndre del av Trøndelag. I skrivende stund er 75 prosent av innbyggerne i Midt-Norge tilsluttet Helseplattformen. 33 000 helseansatte har tatt i bruk Helseplattformen, 18 000 av disse sørger for at vi gis nødvendig sykehusbehandling når sykdom og ulykker rammer oss.

Når Helse Nord-Trøndelag HF fra 9. november i år tar i bruk den nye løsningen vil alle sykehusene i Midt-Norge ha tatt i bruk den nye journalløsningen.

Helse Nord-Trøndelag har ansvar for å gi sykehustjenester til innbyggerne i 20 kommuner. Pr. nå er det bare to av disse som benytter journalløsningen (Levanger og Verdal kommuner). De øvrige kommunene i Trøndelag skal ta i tur og orden ta stilling til den inngåtte opsjonsavtalen kommunene har for å kunne slutte seg til med Helseplattformen. Avtalen innebærer at kommunene kan kjøpe seg inn i løsningen uten å måtte gå ut i en ny anskaffelse.

Vi som representerer brukerne av helsetjenester, er forundret over at flere kommuner vurderer å utrede andre løsninger. Folkevalgte må være seg sitt ansvar bevisst og forstå at nå når alle våre sykehus benytter Helseplattformen, er det uheldig at kommunens valg kan føre til at våre journalopplysninger er mangelfulle når sykehuslegene skal håndtere vår sykdom eller skader.

I utviklingen av Helseplattformen som ny felles løsning for helsetjenesten i Midt-Norge har vi som deltar som brukerrepresentanter gitt tydelig signal om at vi ønsker oss en helsejournal der helsepersonell finner riktig og oppdaterte helseopplysninger om oss. Gjennom en slik løsning kan vi få en tryggere og bedre helsetjeneste, med forbedret informasjon om oss selv gjennom en egen pasientapplikasjon – HelsaMi. Med all informasjon samlet på ett sted blir kvalitet og sikkerhet bedre for innbyggerne.

Vi er altfor mange pasienter som opp igjennom årene har erfart å ligge i et mottak i sykehus og blitt «eksaminert» om medisinliste og helsestatus i forbindelse med innlegging. Dette er, og har vært, en trussel for trygghet og kvalitet. Innleggelse i sykehus skal være trygt og tillitsfullt, og da må rett informasjon være på rett plass sammen med pasientene. Kommuner og fastleger må være bidragsytere til dette. Vi forventer at kommunene som nå skal ta stilling til Helseplattformen eller ikke, vektlegger innbyggernes ønsker om forbedret samhandling og kvalitet i helsetjenesten på tvers av de kommunale og statlige tjenestene.

Det har vært, og er fortsatt, krevende å framsnakke løsningene i Helseplattformen. Det er godt kjent at innføringen på en rekke områder har vært krevende og at mye tid har blitt brukt til å rette feil, lage forbedringer og endring i arbeidsflyt. Vi som brukerrepresentanter erkjenner og respekterer de utfordringer i løsning og brukervennlighet som ansatte opplever og har opplevd. Utfordringer til tross, nå går det aller meste meget bra. Både St. Olavs hospital og Helse Møre og Romsdal forteller at Helseplattformen nå bidrar til gode og trygge løsninger både for pasienter, pårørende og ansatte. 

Pasientperspektivet har nærmest druknet i de utfordringene som spesialisthelsetjenesten ved St. Olavs Hospital har møtt i innføringsfasen. De gode fortellingene forsvinner fortsatt i negativ oppmerksomhet, men de kommer mere på plass nå som løsningen er innført i Møre og Romsdal og St Olavs hospital som etter hvert har kommet i normal drift igjen. Pasientorganisasjonene har hele tiden vært tydelig på at feil og mangler på ryddes bort slik at trygghet for forsvarlig behandling skal ivaretas i alle deler av pasientforløpene.

Det er knapphet på helsepersonell og rett kompetanse for innbyggere som har behov for helsehjelp. Dette gjelder både i kommunene og i sykehusene. Da må vi i alle fall legge til rette for at alle innbyggere, pasienter og pårørende har tilgang til sin egen helseinformasjon i app-løsningen HelsaMi. Dette vil kunne gjøre at mange innbyggere kan unngå å måtte etterspørre helsehjelp i alle situasjoner. Med tilgjengelig informasjon om egne helseopplysninger, vil flere kunne makte og håndtere egen helse uten å måtte søke helsehjelp. 

Innbyggerportalen HelsaMi kan lastes ned på smarttelefonen og der kan innbyggerne ha kontakt med sine behandlere, samt få oversikt over egne helseopplysninger. Over 260.000 i Midt-Norge har lastet ned applikasjonen. Mange pårørende har fått tilgang til andres HelsaMi-konto og med det mulighet til å få oversikt og gi hjelp og støtte til sine nære. Denne tilgangen vil være særlig nyttig ved kronisk sykdom, akutt alvorlig sykdom, barnevaksinasjon, samt for innbyggere som bruker hjemmetjenester eller bor på sykehjem.

Nasjonale løsninger vil utvikle seg videre, men det vil ta mange år før informasjonsutveksling mellom aktører er like enkelt som i en felles løsning. Flere av de nasjonale prosjektene er fortsatt i en utviklings- og utprøvingsfase. Som eksempel kan nevnes at digitalt helsekort for gravide planlegger nasjonal innføring fra 2027. Dette har personer som er gravide i kommuner som bruker Helseplattformen allerede som en tilgjengelig løsning. 

Helseplattformen er ikke perfekt, men vi har tro på at løsningen «En innbygger - en journal» blir et godt og viktig verktøy både for helsepersonell og oss som pasienter og pårørende. Vi anmoder alle kommuner om å velge deltakelse i Helseplattformen. Å stå utenfor er ikke den beste løsningen for helsa vår!

 

DELTA I DEBATTEN: Send ditt innlegg til [email protected] 

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.