Den gigantiske båtheisen er nå montert, og første båt er under bygging i nyhallen. Daglig leder Otto Sjølien i Folla Maritime sier at nyanlegget vil by på en helt ny hverdag for bedriften.

Siste innspurt på gigantisk nyanlegg

Med en båtheis som løfter over 450 tonn og en 20 meter høy produksjonshall, er det enorme dimensjoner over Folla Maritimes nye anlegg i Storlavika. Totalt er investeringen på 85 millioner kroner.

– Dette blir veldig bra. Nå får vi fasiliteter og infrastruktur på plass. Det blir en helt ny hverdag, og vi får en langt større mulighet til å få en god flyt i arbeidet.

– Nå trenger vi mer folk, sier daglig leder Otto Sjølien i Folla Maritime Service AS.

De siste bitene begynner nå å komme på plass. Den første båten er allerede under bygging i hallen, og i disse dager blir den nye båtheisen fra Italia montert.

Båtheisen montert

Selve heisen er Trøndelag største. Den  veier rundt 200 tonn og er 16 meter høy.

– Vårt team har montert heisen, under ledelse av montasjeleder Andrea Pacchioni fra den italienske fabrikken Ascom. På den måten forstår våre folk hvordan heisen er bygd opp. Det er nyttig når den tas i bruk.

Båtheisen er en stor investering, uten at Sjølien vil oppgi noe eksakt beløp. Men båtheisen og piren koster mer til sammen enn hele produksjonshallen.

(Artikkelen fortsetter etter bildene)

Tirsdag ble den 200 tonn tunge båtheisen satt sammen og påmontert hjul.

[annonse]
Menneskene blir små mot den 16 meter høye båtheisen.

Selv Bolkan-krana blir liten i forhold til hjulene på den nye båtheisen.

Alle hjulgangene på plass og heisen står på egne bein.

Otto Sjølien sammen med montasjeleder Andrea Pacchioni fra Ascom i Italia.

– Dette blir en ny verden for oss. På Øra kunne vi bare ta opp båter på 50-60 tonn. Her kan vi løfte båter på opp mot 500 tonn, sier Otto Sjølien.

Med en båtheis blir drifta også mye mer effektiv sammenlignet med en tradisjonell slip. Båtheisen kan ta opp båter og lagre dem rundt omkring i hallen eller på tomta, mens en båt i en slip legger beslag på slipen i den tida den står der.

– Vi kan jobbe med flere fartøy samtidig, og det blir veldig effektivt, sier han.

– Åpner dette et nytt marked på servicesida?

– Ja, det gjør det. Nå kan vi ta inn langt større fartøy enn vi kunne håndtere på Øra, sier Sjølien.

Enorm produksjonshall

Selve produksjonshallen er på 1.350 kvadratmeter, pluss kontorbygg og mesanin med lager og verksted i samme etasje. Total gulvflate er på rundt 2.350 kvadratmeter.

- En helt ny verden, sier Otto Sjølien om arbeidsforholdene og mulighetene i den nye produksjonshallen.

Den 15 meter lange båten tar opp bare et hjørne i den nye hallen, og det kan være plass til tre nybygg samtidig.

– Vi har en arbeidsbåt på 15 ganger 7 meter under bygging. Den opptar bare et hjørne i nyhallen. På Øra ville den ha okkupert hele produksjonshallen, sier Sjølien.

I taket er det tre traverskraner, to på 8 tonn og én på 16 tonn. De vil gjøre produksjonen i hallen svært lettvint. Når båten som er under bygging skal snus, brukes traverskrana. Båten settes da inntil mesaninen, og derfra har arbeidsfolket direkte tilgang til dekket.

– Før måtte vi ta båten ut av hallen, leie Bolkan-kran for å snu båten, og så kjøre den inn igjen på slipvogna. Nå blir det nye tider, langt mer effektivt og lettvint, sier Otto Sjølien.

Nyhallen med piren for opptak og utsett av båter er nå ferdig, og med båtheisen på plass kan anlegget tas i bruk for fullt.

Stor ordretilgang

Båten som er under bygging i nyhallen, skal leveres til Nova Sea i desember. Oppdretteren har et maken fartøy under bygging. Det er allerede sjøsatt ,og bare siste innspurt gjenstår. Begge er hybride arbeidsbåter med kraftige batteripakker.

Når dette fartøyet er ferdig og båtheisen er klar for bruk, vil produksjonen bli overflyttet i sin helhet til Storlavika, antakelig rundt 7. - 8. juni.

[annonse]
Folla Maritime har tre personellfarftøy på 32 fot i bestilling, og en arbeidsbåt på 42 fot.

– Ordrebeholdninga er veldig bra, sier Otto Sjølien.

Trenger flere ansatte

Nå trengs det mer folk. Folla Maritime har i dag 30 ansatte, men trenger minst fem til i løpet av kort tid.

En del av arbeidsstokken er allerede i full sving i nyhallen. Fra venstre: Otto Sjølien, Terje Fallet, Benjamin S. Holm, Bjørn Monsen, Trine Indermo og Johnny Øie.

– Vi har behov for å styrke bemanninga ytterligere i forbindelse med den veksten vi får. Vi trenger både sveisere, industrimekanikere og serviceleder, sier Sjølien, som regner med en vekst særlig på servicesida.

Den siste tida er det ansatt flere nye, blant andre Odd Arve Trefjord som blir ny produksjonsleder.

Første kvinne

Folla Maritime har også fått sin første kvinne i produksjonen. Trine Indermo startet i januar, og tar kurs i sveising. Men hun vil også jobbe med plating og isolering.

Trine Indermo stortrives i Folla Maritime.

– Jeg stortrives. Det er blide og hyggelige kolleger, og dette er en ny og spennende  jobb, sier Trine Indermo, som anbefaler flere jenter å søke seg i denne retningen.

Møterom med utsikt

På sjøsida er det bygd ny kantine, to møterom og åtte kontorer.

– Dette rommet er vi litt stolte av. Hit kan vi ta med kunder når det er sjøsetting, og så kan vi se sjøsettinga gjennom vinduet, sier Otto Sjølien. 

Fra møterommet er det god oversikt over piren, slik at kunder kan overvære sjøsettinga fra møterommet.

- Som natt og dag, sier Torgeir Sæther (til venstre) og Stian Strand om de nye og topp moderne lokalene.

I kantina har Torgeir Sæther og Stian Strand nettopp tatt seg en matbit. De er også ganske ferske i Folla Maritime. Stian startet i desember og Torgeir i januar.

– Dette blir som natt og dag i forhold til lokalene på Øra, sier Stian Strand.

Det nye anlegget i Storlavika bygges og eies av Storlavika Eiendom AS, som er heleid av Bjørøya Holding AS. Totalt vil hele anlegget komme på rundt 85 millioner kroner.

Folla Maritime Service AS vil leie lokalene av eiendomsselskapet.

– Dette er ei kjempesatsing, og et stort løft også for oss, sier Otto Sjølien.

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.