DEBATT: Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.
Fra 1. juli innførte regjeringen en forskriftsendring som pålegger norske fiskefartøy full CO₂-avgift på drivstoff, med mindre de bunkrer i utlandet eller langt til havs. Endringen ble gjennomført uten ny behandling i Stortinget, til tross for at det finnes flertall for å skjerme fiskeflåten. Båtene må altså gå lengre for å ha råd til å fylle tankene, og når fangsten transporteres tilbake til Norge for videre behandling gir det økt utslipp. Det er også en reell fare for at mange velger å levere fangsten i utlandet med det samme de bunkrer der, og da risikerer vi å miste både verdiskaping og arbeidsplasser her hjemme. Fiskeflåten er motoren i kyst-Norge, og selv om båtene kommer tilbake med fangst, er mye av verdiskapingen allerede tapt. Når de ikke lenger bunkrer i Norge, forsvinner også vedlikeholdsoppdragene, proviantinnkjøpene og hele det lokale servicemarkedet. Fremskrittspartiet mener dette er galskap i praksis. Regjeringen kaller det klimatiltak. I realiteten er det en rasering av norsk verdiskaping og næringslivet langs kysten, kun for å flytte utslipp til havs og andre land. CO₂-en skal altså sendes på langtur, mens kystsamfunn legges i respirator. Hvordan i alle dager har regjeringen kommet frem til at det er fornuftig? Allerede dagen etter at nytt avgiftsregime ble innført fikk Bunker Oil kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff. Selskapet har varslet at anlegg i nord kanskje må legges ned fordi regjeringen gjør det økonomisk umulig å bunkre i Norge. I Finnmark betyr det svekket beredskap for Forsvaret, for kystflåten og for samfunn med store avstander og sårbare forsyningslinjer. I mai advarte Fremskrittspartiet om nettopp dette. Samtidig kompenserer Danmark sine fiskere fullt ut for CO₂-avgift, også når de fisker i norske hav. Regjeringen har altså innført et avgiftssystem som setter norske fartøy på sidelinje i møte med utenlandske konkurrenter. Stortinget har flertall for å skjerme fiskeflåten, men regjeringen velger å ignorere det og presser endringen gjennom i forskrift. Dette er politisk arroganse, og det er næringsfiendtlig symbolpolitikk.
– Norge trenger politikere som forstår virkeligheten utenfor ring 3, skriver Mats Henriksen og Hege Annette Olstad i dette debattinnlegget.