Ikke desto mindre interessant blir det når en har bodd i Nærøy og Vikna i 11 år og sett hvordan integrasjonen av disse kommunene har blitt, og da særlig næringsutviklingen og den økonomiske utviklingen som har funnet sted i disse kommunene. En må ikke undervurdere betydningen av nettopp samferdsel og kommunikasjon innenfor egen kommunegrense.
Flatanger har valgt å stå på «egne» bein, framfor å delta i kommunereformen. Årsaken til det må jo være at befolkningen ser styrken i å stå for seg selv, fremfor å bli en del av en større enhet. Hvorfor synes flertallet av Flatangers innbyggere at vi står sterkest alene? Det i seg selv innbyr til refleksjon og ettertanke. Men det kan påstås at næringslivets utvikling i Flatanger er sterkere enn i mange av våre nabokommuner. Dette i seg selv er en fordel og nærmest en gave som er gitt oss i form av vår geografiske beliggenhet og de muligheter som er grepet fram til i dag. Dette kan selvfølgelig i høyeste grad også utvikles videre i framtida. Kommunegrenser fra robåtens tid Flatangers kommunegrenser bærer preg av at linjene ble trukket opp en tid da robåt var framkomstmiddel. For ikke lenge siden måtte mange i Flatanger til og med i båt for å komme seg til kirkegården. I dag er livet noe ganske annet enn bare for få tiår siden, men det endrer ikke det faktum at Flatanger fortsatt er delt i to. Og at det med dette i store deler av kommunen etter hvert ikke er livsgrunnlag lengre. I senter ligger Lauvsnes med tilliggende tettsteder, som har hatt sin positive utvikling særlig senere år. I søndre og nordre del er ikke historien den samme. Dette betyr ikke at disse stedene ikke har potensial. Dette er først og fremst en konsekvens av den moderne samfunnsformen. I bygder av en begrenset størrelse er det godt kjent at livet sakte ebber ut. Og hva godt tjener vår kommune på det? Skal Flatanger i framtida kun bestå av kommunens senter? Som tidligere beboer i både Nærøy og Vikna er det ikke særlig vanskelig å ha et slags sammenligningsgrunnlag. For å forenkle det hele, hva hadde Nærøysundet vært uten brua som knytter det hele sammen? Hva hadde for eksempel Marøya vært i dag uten nærøysundbrua? Det tok flere tiår, men faktum er at i dag så foregår hovedtyngden av næringsutvikling i nye Nærøysund kommune på motsatt side av Rørvik. Det er nok flere årsaker til dette, men tilgjengelig areal, samt areal av mest mulig korrekt plassering og kvalitet er nok en del av årsakene. Mangel på næringsareal Noe av de samme utfordringene kan en hevde Flatanger også er i ferd med å havne i; Hovedarealet i Flatangers senter er i ferd med å bygges ned. For ikke lenge siden var det medieoppslag der det var påpekt at det allerede nå er utfordrende å finne tilgjengelig boligareal. Flatanger er så mye mer enn Lauvsnes!DEBATT
Uten bru er skjebnen beseglet
For en flatangring som har flyttet hjem igjen er det interessant å være vitne til en debatt om hvorvidt en integrering av kommunens areal og bebyggelse er god bruk av kommunens økonomiske midler.