DEBATT: Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatternes synspunkter.
Omfanget av diagnoser og lærevansker hos elevene er lett å vise til som problem. Det kan gjelde alt fra dysleksi og ADHD til Aspergers syndrom. Vi vil peke på feila i systemet framfor elevene og lærerne. Realiteten er at skolesystemet har vansker med å motivere og lære bort også til unger som ikke har lærevansker. Mange lærere gjør en fantastisk innsats for elevene innenfor de rammene som fins. Likevel er det på tide å slå et slag for å sprenge de trange rammene som preger undervisninga og skolehverdagen til elevene, og særlig de minste elevene. Unger er ikke maskiner i en produksjonslinje. De er individ som modnes, utvikles og lærer i ulikt tempo og i rykk og napp. I en Dysleksi-Norge-rapport kommer det fram at mange får diagnosen dysleksi for seint, at lærere veit for lite om hvordan de skal tilrettelegge for best mulig læring og at støtta rundt er for liten til å få fulgt godt nok opp. Bedre undervisning etter prinsippet om universell utforming er viktig. Elever lærer på ulike måter og i ulikt tempo, og det må skolen ha rom for. Og alle elever, inkludert de såkalte skoleflinke som sitter stille storparten av tida, vil tjene på mer varierte undervisningsformer. Skolen må sørge for at unger med ulike utgangspunkt og ulike styrker, uansett diagnoser eller ikke, får utvikle potensialet sitt. Da må skolen i større grad tilpasses hvordan unger generelt lærer best, som gjennom lek og mer praktisk tilnærming, i tillegg til tilpassa undervisning når det trengs. I boka Lek og læring i et nevroperspektiv av Charlotte Lunde og Per Brodal kommer det fram at måten skolen er innretta på trolig fører til mer uhelse. Det påfører jevnlig stress og kontroll gjennom standardiserte tester som ikke er til elevens beste. Som det står i boka, side 31:
- Skoleverket med sine bortlæringsvansker og trange rammer for naturlig utfoldelse og utvikling må rett og slett få hjelp til å fungere bedre, skriver stortingsrepresentantene Jenny Klinge (til venstre) og Marit Knutsdatter Strand (Sp) i dette debattinnlegget. (Foto: Sp)
DEBATT
Skoleverket har bortlæringsvansker
Det stadige fokuset på såkalte lærevansker hos elever må vris over mot de bortlæringsvanskene som skolesystemet sliter med.