Det bekrefter daglig leder Lars Iver Valstad i Taxi Midt-Norge, som håndterer anbudsprosesser på vegne av drosjeeierne.
- For pasientreiser ble pris vektet 100 prosent. Ved forrige anbudsrunde ble pris vektet 70 prosent, sier Valstad. Han reagerer på at helseforetaket la seg på denne linja. For fleksibel transport, som omfatter servicekjøring og tilbringer, vektes pris 80 prosent. Andre hensyn som fleksibilitet og omstillingsevne, vektes 20 prosent. Dessuten er det mulig å gå i forhandlinger etter at anbudet er levert.Alle kan få løyve
Fra 1. november i fjor ble det innført nye regler som gjør at alle kan få drosjeløyve. Tidligere ble disse tildelt etter strenge kriterier fra fylkeskommunen. - Nå kan i i teorien en som har løyve i Oslo, legge inn anbud på pasientreiser i Flatanger. Den som betaler inn 3.500 kroner til fylkeskommunen og oppfyller krav til vandel, kan få så mange løyver vedkommende ønsker, sier Lars Iver Valstad. - Hva synes du om at pris vektes 100 prosent? - Vi er ikke begeistret for det. Vi mener at kvalitet, miljø, fleksibilitet og omstillingsevne også må telle, sier Valstad. Han sier rent generelt at når anbud tildeles bare ut fra pris, kan hvem som helst legge inn anbud og vinne. Men det skal kjøres også, påpeker han.Mer i spill
To andre hovedinntektskilder for mange drosjeeiere, er skolekjøring og fleksibel transport, som omfatter tilbringer og serviceruter. Disse skal også ut på anbud.Viktige i samfunnsberedskapen
- Det blir vel ikke sånn at det går an å få drosje fra Overhalla for en tur heim fra fest på noen kilometer på Lauvsnes?- Nei, helt klart. Dette har en nedside. Festkjøring er en ting, men drosjene er også viktige i samfunnsberedskapen, sier Valstad. Han sier usikkerheten gjør at drosjeeierne kvier seg for å investere. Det kan for eksempel gå ut over tilbudet om rullestolbiler. - Jeg vil ikke svartmale for mye. Namdal taxi er avhengig av støtte for å få dette til å gå rundt, sier Valstad, som antar at selskapet vil gå ut med tilbud til underleverandører.