KRONIKK: Dette er en kronikk som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.
Denne sommeren er Trøndelag et av landets mest populære reisemål. Muligheten for å skape verdi og økonomisk vekst i månedene framover er noe vi som fellesskap bør gripe tak i. For er det noe trøndere kan, så er det å spille hverandre gode. I januar delte Virke funn om nordmenns ferieplaner. Dersom tallene fortsatt står seg, gitt høye renter og økende forbruksgjeld, planlegger over halvparten av landets befolkning Norgesferie i år. Hele 18 prosent har Trøndelag som mål, som er gode nyheter for midtnorsk næringsliv. Det er nå vi må slå til. Ta på deg ambassadørhatten I studietiden lærte jeg mye om opinionsledelse. Alle har muligheten til å påvirke, og det finnes «influencere» i hver en vennegjeng og nabolag. Det er spesielt «innovatørene» som utforsker og tester nye tilbud, og tipser videre om gode opplevelser. Litt som fedre og robotplenklippere… Én er først ut. Deretter har hele nabolaget den samme. Slik er det hvert fall i Tranavegen. Å framsnakke lokale varer, tjenester og opplevelser i nettverket sitt, både fysisk og digitalt, skaper gode ringvirkninger. Kanskje spiser du en god middag på Frosta Brygge, tester den nye saunaen på Steinkjer eller sykler ut til Gangstad gård og spiser fersk kuleis. Ved å nevne dette til kolleger i lunsjen eller dele en story på sosiale medier, hjelper du folk å oppdage tilbud og kulturliv i nærmiljøet ditt. Verdt å betale litt ekstra Nå som netthandel og digital underholdning fra hele verden er tilgjengelig døgnet rundt, er det enda viktigere å løfte blikket, og se rundt seg. Ha i bakhodet at ved å støtte små, lokale aktører, er du med og bidrar til verdiskapning i Trøndelag. Det betyr mer penger til skole, helsetjenester og kulturliv. Koster kaffen og isen på den lille bygdekafeen over 100 kroner? Eller den tilfeldige konserten på lokalpuben 300 kroner i inngang? Se på det som en investering. I Trøndelag bugner det av kultur, lokalmat, blomster, kunst, husflidsvarer og drikke. Prisen er kanskje litt høyere hos en lokal aktør, enn fra en landsdekkende kjede som skatter til hovedstaden... Men det lønner seg å støtte små selskaper som skatter til din kommune. Er du usikker, kan du søke det opp på nettsiden proff.no. Her får du oversikt over aksjonærer og regnskap, og kan lære mer om hvem som driver næringslivet rundt deg.
Selv har jeg en egen «bucketlist» for ting jeg vil gjøre i Trøndelag. Det hadde vært kult å gå Norge på tvers fra Stjørdal, forbi Sylan til Tydal. Det er en av rutene som Turistforeningene kaller «SignaTUR». I fjor fikk jeg gleden av å utforske Inderøy og Sør-Beitstad på landeveissykkel, som ga mersmak. I sommer hadde det vært rått å sykle fra Steinkjer til Lauvsnes.
Det er mye å gjøre, oppleve og smake på i Trøndelag, og vi bør inspirere hverandre til å utforske lokaltilbudet, og videreformidle det! Om det er til naboen på Steinkjer, følgere på Instagram eller medstudenter og kolleger fra Oslo, Bergen og Tromsø. De fleste som kjører E6 på Norgesferie er åpne for å stoppe et sted de kan gjøre noe gøy eller spise noe digg. De må bare vite hvor! Dette innlegget sto først på trykk i Trønderdebatt. DELTA I DEBATTEN: Send ditt innlegg til [email protected]