KRONIKK: Dette er en kronikk som gir uttrykk for kronikkforfatterens meninger.
Denne uka er det stor oppmerksomhet rundt starten på årets laksefiske i elvene våre. Samtidig går startskuddet for en ny turistsesong. Etter flere år med pandemi, innenlandsferie og tilbakeholdenhet, er det stor sannsynlighet for at vi i sommer igjen får et økt innslag av utenlandske turister i Norge – også i Namdalen. Og samtidig gleder vi oss over at det i første kvartal har vært økning i innenlands reiseaktivitet. Reiselivsbedriftene i Namdalen har i lang tid forberedt seg på innrykket – for å vise fram de perlene som regionen har å by på, på gode smaker, et rikholdig utvalg av reiseruter, aktiviteter og en raus og vill natur med massevis av muligheter. Namdalen har ikke den den aller største turistmagneten som «alle» må innom, men kan likevel tilby et svært stort spenn av helt spesielle opplevelser. Her slipper man å stå eller gå i kø. Det er god plass for alle, enten det gjelder de lokale severdighetene eller dersom turisten søker ro og fred. Og den beste godbiten: Det er minst like vakkert her hos oss som i andre norske regioner! Sammen med de lokale tilbyderne søker Visit Namdalen, regionens destinasjonsselskap, kunnskap om dem som kommer og hva de ønsker å oppleve. Hvem er turistene? Hvor kommer de fra? Hvor har de tenkt seg? Hva skal til for å få dem til å stoppe og bruke tid i Namdalen? Vi oppnår kunnskap og markedsinnsikt ved å følge med på trender i dialog med aktørene og i direkte møter med turoperatører på arenaer hvor bransjen presenterer trendene og diskuterer hvordan vi skal forholde oss til dem. Nylig var Visit Namdalen til stede på Norwegian Travel Workshop (NTW) i Oslo, en årlig workshop som er en av Norges største arenaer for kjøp og salg av norske reiselivsprodukter, nasjonalt og internasjonalt. Vi deltar her for å markedsføre Namdalen som reise- og opplevelsesmål, forberede oss på hvem som kommer og hvilke ønsker og behov de har, samt presentere våre aktørers tilbud. Reiseoperatører fra det internasjonale markedet oppsøker slike bransjetreff for å få kunnskap om reisemålene, tilbudene og mulighetene. Det gjelder å havne på blokka til disse! Her hadde vi møter med turoperatører som jevnlig legger sine turer til Norge, nye operatører som lukter på spennende, nye områder for sine tilbud og som ønsker visningsturer. Visit Namdalen er en sammenslutning av mange, små aktører, og noen mellomstore, pluss kommunene – som tilretteleggere. Vi har en raus natur med god plass og dermed også et stort, ubrukt potensial som kan bidra til en vesentlig større interesse fra nasjonalt og internasjonalt reiseliv om vi trykker på de riktige knappene. Vi må tilegne oss mer kunnskap, bygge opp robuste reiselivsbedrifter og profilere oss enda bedre for å utnytte turistenes opplevelsesbehov.Send oss et innlegg på [email protected]