Siste
"El-Vine" er navnet på den nye elektriske båten som ble levert til Nova Sea onsdag. (Foto: Folla Maritime)

Leverer den andre el-båten til Nova Sea

El-båt nummer to ble onsdag overlevert fra Folla Maritime Service i Flatanger til Nova Sea.


I oktober ble den første el-båten, "El-Ida", overlevert. Den har gått som lokalitetsbåt på Nord-Arnøy i Gildeskål.

Nå var også søsterfartøyet "El-Vine" klar for turen nordover. Den skal i arbeid på Storvika ved Bolga.

Gode tilbakemeldinger
- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne av den første el-båten vi leverte til Nova Sea i fjor høst. Begge båtene har samme type framdrift og 330kwh batteri. Selv etter lange arbeidsdager, har de fortsatt god restkapasitet på batteriene, sier markedssjef Greger Samuelsen i Folla Maritime i en pressemelding.

Han er trygg på at de ansatte på Arnøya også får en båt de setter pris på. Ladetiden fra nesten tomme batterier er 4-5 timer på 400v og rundt 11 timer på 230v. 

- Dette er båter som går på dagtid, og kan lade på kveld og natt, sier Greger Samuelsen.

Miljøvennlig
Båten er av typen FollaWork 35 Electric, og er byggenummer 80 fra Flatanger-verftet.

- Nova Sea har alltid vært opptatt av å drive mest mulig miljøvennlig. Å ta i bruk ny teknologi hjelper oss til å ta enda bedre vare på de ressursene vi forvalter. Vi har nå fått levert to elektriske fartøy, og ser frem til å ta i bruk nummer to, sier Odd Stensland, teknisk ansvarlig sjø i Nova Sea.

Nybåten er 10,65 meter lang og 5 meter bred. Den har en luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell. Batteriet har en kapasitet på 330 kWh.

Hva tenker du
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.