DEBATT: Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatternes synspunkter.
Flatanger kommune har i lang tid jobbet med en skiltplan, og som Flatangernytt skriver i en sak 24.2. har saken «vandret fram og tilbake» mellom politikerne og administrasjonen. Neste stopp er kommunestyret i april. Vi i Flatanger Ap og Flatanger SV appellerer på det sterkeste til at vi får på plass en skiltplan som setter trafikksikkerhet øverst! Vi trenger derfor et vedtak i kommunestyret som stadfester at fartsgrense i alle boligfelt skal være 30 kilometer i timen. Norges Automobil Forbund forklarer godt hvorfor det skal være slik: «Dersom du som fotgjenger blir påkjørt, har du 80% sjanse for å overleve dersom bilen ikke kjører fortere enn 30 km/t. Det er hva kroppen din kan tåle. Dersom bilen treffer deg i 50 km/t, har du kun 20% overlevelsessjanse. Det er derfor fartsgrensen ofte er satt til 30 km/t der det er mange fotgjengere og syklister», skriver de på sin hjemmeside. Dette illustrerer hvorfor vi bør være «føre var» og skilte lav fart i alle byggefeltene, framfor å ha en allmenn fartsgrense på 50 km i timen og 30 i «de mest trafikkfarlige områdene» slik flertallet vedtok i hovedutvalget for næring, miljø og teknisk. Også Trygg Trafikk framhever det samme. Vi har hatt en nullvisjon i trafikken siden 2002 da det ble vedtatt av Stortinget, en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken. Den ble vedtatt av Stortinget i 2002 Denne nullvisjonen forutsetter at veiens utforming og fartsgrense tilpasses hverandre slik at ulykker ikke fører til alvorlige skader, og Trygg Trafikk beskriver tre fartsgrenser som er normgivende som høyeste trygge fartsgrense, basert på hva vi mennesker tåler og kan overleve i en kollisjon. Høyeste trygge fartsgrense er 30 km/t ved risiko for kollisjon mellom bil og fotgjenger/syklist. Derfor er det en stor glede at ingen så langt har blitt drept eller alvorlig skadet i trafikken på Lauvsnes. Ingen skal heller bli det! Og vi vil gjerne at både barn og unge, samt voksne i alle aldre kan ferdes trygt som myke trafikanter. Det store antallet høringsuttalelser knyttet til saken om skiltplan, viser et stort engasjement og mange gode argumenter for lav fart.
- La oss nå samles om en fornuftig og enkel skiltplan der det aller viktigste hensynet er trafikksikkerhet, og der alle boligområdene får fartsgrense 30, skriver Per Bårdsen i Flatanger Ap og Ingeborg Hagerup i Flatanger SV i dette debattinnlegget. (Arkivbilde)
DEBATT