LEDER: Dette er en leder som gir uttrykk for avisas synspunkt.
Hvor vanskelig er det å male noen hvite striper over veien ved Kjærlighetsstien, bygge et par fartsdempere og sette ned farten til 40 km/t? Jo, tydeligvis veldig vanskelig. Men ikke verre enn at det gikk an på Bangsund. Der kjempet fylkeskommunen og Statens vegvesen i mange år mot butikketableringa ved bensinstasjonen og gangfelt over fylkesveien. Argumentasjonen var den samme som på Lauvsnes: Gangfelt gir falsk trygghet og øker faren for ulykker. Men til slutt tok statsråd Jan Tore Sanner grep og bestemte at butikk skulle det bli. Så måtte veien tilpasses med gangfelt og fartsdempere. Kjærlighetsstien boligfelt ble etablert i 2017. I reguleringsplanen står det at gang- og sykkelvei er regulert fram til fylkesveien og gir mulighet for forbindelse med etablert gangfelt øst for fylkesvegen. Men det er ikke regulert gangfelt over fylkesvegen da Statens vegvesen etter høringsrunden ga tilbakemelding om at gangfelt/opphøyd gangfelt ikke kunne etableres. Statens vegvesen skrev at verken trafikkmengde og/eller mengden forgjengere som forventes å bruke krysningspunktet er høy nok til at gangfelt/opphøyd gangfelt kan etableres.![](https://cdn.flatangernytt.no/bundles/global/uploads/articles/3/GangfeltKjrlighetsstienvel4.20892.jpg)
LEDER
Gangfelt nå – vi har ingen å miste
Skal fylkeskommunen være til for innbyggerne i Trøndelag? Eller hva er målet, når selv elementære behov som en trygg skolevei blir motarbeidet.