KRONIKK: Dette er en kronikk som gir uttrykk for artikkelforfatternes synspunkter.
Selv om det er Statens vegvesen og Bane NOR som har det operative ansvaret for E6 og jernbanen, har Trøndelag fylkeskommune tatt et tydelig ansvar i denne hendelsen. Vi har mobilisert våre ressurser og jobber kontinuerlig for å sikre fremkommelighet og trafikksikkerhet på fylkesvegene – som nå fungerer som omkjøringsruter for E6 trafikken. Fylkesvegene våre er ikke bygget for å håndtere tusenvis av kjøretøy i døgnet. De er smalere, mer sårbare og har lavere kapasitet. Likevel er det disse vegene som nå må bære hovedtyngden av trafikken – og det gjør vi vårt ytterste for å håndtere på en trygg og effektiv måte.
Når E6 av ulike grunner ikke kan brukes, blir fylkesvegene ofte løsningen. Dette viser hvor viktig fylkesvegnettet er for at samfunnet skal fungere. Derfor er det naturlig å påpeke at fylkeskommunen ikke får nok penger fra staten til å holde fylkesvegene i god nok stand. Med bedre ressurser kunne vegnettet vært et mer effektivt alternativ når E6 er stengt, slik som ved hendelsen i Levanger. For én ting er sikkert – slike situasjoner vil oppstå igjen.
Vi har tett og løpende dialog med Statens vegvesen, har kontakt med Bane NOR og samarbeider også aktivt med næringslivet og berørte kommuner. Under et møte med næringsaktører 1. september kom det frem mange viktige spørsmål og innspill, og vi vet at informasjonsbehovet er stort. Derfor gjør vi alt vi kan for å sikre god og tydelig kommunikasjon – både direkte og gjennom kanaler som 175.no, Statens vegvesens trafikkmeldingsside og Trøndelag fylkeskommunes egne kanaler.
Økt trafikk på fylkesvegene gir økt risiko. For å ivareta trafikksikkerheten har vi satt ut radarer som registrerer trafikkmengde og vurderer behov for tiltak. Redusert fartsgrense er et av virkemidlene vi vurderer fortløpende.
Selv om mange opplever omkjøringsrutene som lange og krevende, har vi fått på plass flere viktige løsninger raskt. Skolebusser og utrykningskjøretøy har fått prioritet på den korteste omkjøringsvegen forbi rasstedet. Store lastebiler dirigeres ulikt avhengig av kjøreretning for å redusere risiko. I tillegg er det etablert transitt gjennom Sverige for varetransport, og kjøre- og hviletid er justert for å tilpasse den nye virkeligheten.
Vi jobber også med bedre informasjon om tollklarering og engelskspråklige skilt for utenlandske sjåfører.