Siste
Nova Sea har kontrahert en FollaWork 50. Teknisk ansvarlig sjø i Nova Sea, Odd Stensland (til venstre), og markedssjef Greger Samuelsen i Folla Maritime. (Foto: Folla Maritime Service)

Folla Maritime med tidenes største kontrakt

Folla Maritime Service har inngått sin hittil største kontrakt - bygging av en 50-fots båt med elektrisk framdrift.


- Nova Sea mener alvor med sitt fokus mot miljøvennlig drift. For oss betyr dette den største enkelt-kontrakten i vår historie, sier markedssjef Greger Samuelsen i Folla Maritime Service AS i en pressemelding.

Prisen for nybåten er ikke oppgitt i pressemeldinga, men det blir altså den dyreste båten som er levert fra Flatanger-verftet.

Follawork 50

Fartøyet er en Follawork 50-7. Det bygges som singel-skrog og får framdrift fra to asynkrone el-motorer, batteripakke og to elektriske thrustere.

Tegning av den nye 50-fots båten til Nova Sea.

- Det gir en arbeidsdag med lite støy og god HMS til de ansatte med lange dager om bord. Lading vil i hovedsak foregå fra land eller fra fôrflåte. Om nødvendig kan det også lades fra generator om bord, sier Samuelsen.

Båten skal brukes av Nova Sea Træna.  Fra før har Nova Sea fått levert to 35-fots lokalitetsbåter med elektrisk framdrift. 

- Først og fremst har vi valgt Folla Maritime på grunn av kvaliteten på leveransen, god dialog underveis og nærheten til verftet, sier kommunikasjonssjef Anette Davidsen i Nova Sea i pressemeldingen.

Gode erfaringer

Hun sier at erfaringene med bygging av de to andre båtene, og tilbakemeldingene fra brukerne, gjør at de føler seg trygge på å kunne bestille en enda større og mer kraftig elektrisk arbeidsbåt fra Folla Maritime.

- At vi nå får enda en elbåt, er et viktig ledd i å sikre en stadig mer miljøvennlig drift, i tillegg til at det gir en bedre arbeidshverdag med lite støy og god HMS til ansatte, sier Anette Davidsen.

Nybåten får byggenummer 85, og måler 14,96 x 7 meter.

Hva tenker du
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.