KRONIKK: Dette er en kronikk som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.
Som samferdselsminister er trafikksikkerhet det viktigste jeg jobber med. I fjor døde totalt 116 mennesker i 105 trafikkulykker i Norge. Det er 116 for mange. I Norge har vi et unikt tverrfaglig samarbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer, og mellom offentlige og private aktører. Vi må verne om dette samarbeidet, samtidig som vi er nødt til å forsterke innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi i Samferdselsdepartementet skal gjøre det vi kan, men vi er også avhengig av at alle som setter seg bak rattet tar ansvar for egen og andres sikkerhet. Trafikkulykker er sammensatte, og det er sjeldent mulig å peke på kun én årsak til at ulykker skjer. Likevel vet vi at førers adferd svært ofte er årsaken til at ulykker inntreffer. Det er lett å bli fristet til å gjøre noe annet enn å kjøre bil, men vi må huske på at uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i en tredel av dødsulykkene i trafikken. Ifølge Statens vegvesens rapport «Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2022» er trafikantadferd den største utfordringen. Fart, rus, uoppmerksomhet og risikoadferd er gjengangere som årsaker til trafikkulykker på norske veier. Og selv om statistikken viser at Norge har de sikreste veiene i Europa, for åttende år på rad, kan vi fortsatt bli bedre – det er både fjorårets og årets tall tydelige bevis på. Vi må fortsette den langsiktige og kunnskapsbaserte innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet:- Bygge sikre veier og holde god standard på drift og vedlikehold. Vi må ha målrettede infrastrukturtiltak på strekninger med et særlig dokumentert trafikksikkerhetsbehov.
- Målrettet kontrollinnsats. Kontroll er det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket vi har, og det er behov for mer tilstedeværelse fra særlig vegvesen og politi på norske veier, og intensivert veikantkontroll.
- Øke publikums bevissthet om konsekvensene av særlig uoppmerksomhet og risikoadferd.