Astrid Uhrenholdt Jacobsen (til venstre), Fay Wildhagen og Steffen Iversen diskuterer kompasskursen under sitt opphold i Flatanger. Helt til venstre Adrian Sellevoll.(Foto: Haakon Lundkvist)

- Uvurderlig betydning for Flatanger

Reiselivssjef Bente Snildal mener at Flatanger får en fantastisk reklame i "71 grader nord - Norges tøffeste kjendis"


- Det har en helt uvurderlig betydning å få presentert så naturskjønne områder i beste sendetid. For Flatanger og Namdalen handler det om å få vist seg fram, og dette er en unik mulighet, sier Bente Snildal i Visit Namdalen. 

Søndag ble det første av hele tre episoder fra Flatanger vist på TVNorge. Episode to kommer torsdag, men er allerede lagt ut på Discovery+. I søndagens episode vil kjendisene nå mål på Kvaløysæter.

I første episode startet deltakerne fra Utvorda, syklet til Knotten og tok seg over fjorden til Vollan. Derfra fortsatte turen med sykkel til Lauvsnes, og videre til fots på Stamnesfjellet og mot Strøm og Hanshallaren, hvor de skulle rappellere ned foran hula.

Jubler over sånne muligheter

- Vi jubler når sånne muligheter kommer. Vi vet fra før at det å få vist fram naturen og aktivitetene, skaper nysgjerrighet og bygger omdømme, sier Bente Snildal.

Bente Snildal jubler over at Flatanger og Namdalskysten får topp reklame i "71 grader nord". Her fra toppen av Via Ferrata-en på Strøm (Foto: Privat)

Hun møter stadig folk som blir overrasket over hvor flotte tilbud som finnes i Namdalen. Trondhjemmere sier "wow, så fint"" når de oppdager hva som ligger bare tre timers biltur fra trønderhovedstaden.

- Dette er med på å sette Flatanger og Namdalskysten på kartet, sier hun.

Reiselivssjefen sier at det å komme ut i riksdekkende media, har mye større effekt enn betalt markedsføring.

Nå går det mot en ny sommer med norgesferie. På grunn av koronaen, tror Bente Snildal at folk vil skygge unna de mest kjente stedene som Prekestolen. 

Vår Staude og Henrik Elvestad på veg over fjellet, trolig mot toppen av Hanshallaren der de måtte rappllere ned. (Foto: Haakon Lundkvist)

- Mange vil oppdage nye steder. De leter etter alternativer til de typiske turiststedene. Mange skal til Helgelandskysten, og mange er på rundreise. Da gjelder det å få dem til å stoppe på tur nordover, sier hun.

Turer i nærområdet

Snildal tror også vi vil se en trend der flere som før dro på en sydentur, nå heller velger å dra på en langtur i Norge og flere korte turer i egen region. Dermed blir folk i nabokommunen potensielle kunder for reiselivsaktørene. 

- Hva bør Flatanger gjøre for å utnytte effekten av "71 grader nord"?
- Flatanger gjør mye rett allerede, ved å delta i samarbeidet om felles markedsføring. Det er viktig å fortsette å samarbeide med aktører i nærområdet og aktører utenfor Flatanger. Produktet må spisses enda mer, og det må være mulig å bestille på egne nettsider og vår portal. Det må legges ut fine bilder rettet mot de rette gruppene.

- Vi må fortsette å være stolte av den varierte og ville naturen vi har, og jobbe både lokalt, regionalt og i hele Norge, sier Bente Snildal.

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.