Siste
Ny ladestasjon for elbiler kommer. Fra venstre: Teknisk sjef Halvard Rørstad, elbileier Per Bårdsen og kjøpmann Johan Sørgaard.

Snart kommer ladestasjon for elbil

Flatanger får sin første hurtiglader for elbil. Den blir montert på Lauvsnes, og vil være på plass før sommeren.


- Dette er helt fenomenalt. Flere og flere kjøper elbil, og det er veldig viktig at vi har dette tilbudet i Flatanger, sier elbil-eier Per Bårdsen.

Han har kjørt elbil ei stund, og er svært fornøyd med bilen. Den lades hjemme, men for hyttefolk og andre som besøker Flatanger, er det viktig å ha en ladestasjon, mener han.

- Det er ikke noe problem å ha elbil på landet. Vi har kjørt rundt i Norge, og de fleste steder er det tilgang på ladere nært varesentre, sier Per Bårdsen.

Kommunen investerer

Kommunestyret vedtok før jul å sette av en halv million kroner til en kommersiell hurtiglader til bruk for alle, og sju ladere for egne biler og besøkende på pleie- og omsorgstunet, Miljøbygget og skolen.

- Dette er den saken vi har fått flest henvendelser om. Hytteeiere spør om når det kommer en ladestasjon. Den kommer til sommeren, og dette er en av sakene som har høyeste prioritet, sier teknisk sjef Halvard Rørstad i Flatanger kommune.

Kommunen har inngått et samarbeid med Spar Flatanger, og planen er å sette opp stasjonen på NTE-tomta rett ovenfor butikken. Der står det en trafostasjon, og det er et poeng å ha ladestasjonen så nært denne som mulig.

- Ladestasjonen vil få to ladepunkt, og det blir en hurtiglader med betalingsløsning, sier Rørstad.

Detaljplanlegginga er ennå ikke ferdig, men det vil bli høstet erfaring fra andre steder som har montert tilsvarende ladestasjoner.

Den kommersielle ladestasjonen vil koste cirka 760.000 kroner inkludert moms.  Kommunen søkte i fjor om støtte fra Trøndelag fylkeskommune, og fikk innvilget 150.000 kroner.

Spleiselag

Spar Flatanger vil gå inn i et spleiselag for å få på plass ladestasjonen, og kommunen vil dekke det resterende.

- Det er mange som spør etter lader, særlig blant hyttefolket, sier kjøpmann Johan Sørgaard i Spar Flatanger. 

Med stadig flere hytteeiere og andre turister som kjører elbil, er det viktig å kunne tilby hurtiglader, mener han.

- Vi har selv bestilt en ny elbil som varebil. Når vi konkurrer om anbud på levering av varer, er miljøet en viktig faktor, sier Johan Sørgaard.

Christina Bu i Elbilforeninga spår at andelen elbiler vil øke også i distriktene. (

Elbilsalget øker i distriktene

Elbilsalget skjøt fart i fjor. 54 prosent av alle nybiler som ble solgt, var elektriske. 

– 2020 er året hvor det virkelig ble fart på elbilsalget i distriktene, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Spesielt gledelig synes hun det er at det løsner i Nord-Norge, noe som ikke minst må tilskrives at hurtiglader-utbyggingen der endelig skyter fart.

I desember hadde Troms og Finnmark over 49,5 prosent elbilandel, og Nordland er helt oppe på 60,9 prosent. I Trøndelag var elbilandelen 54, 1 - som landsgjennomsnittet.

– Våre foreløpige prognoser er at markedsandelen for elbiler vil passere 65 prosent i 2021. Vi har stor tro på at flertallet også i typiske distriktskommuner vil velge elbiler. Greier vi det, vil også målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, være innen rekkevidde, mener Bu.

Hun sier det forutsetter en fortsatt sterk elbilpolitikk og en ladeinfrastruktur som holder tritt med elbilsalget.

- Elbil er kommet for å bli, og det kommer til å bli enda flere. Da er det viktig å legge til rette med infrastruktur, sier Per Bårdsen.

Hva tenker du
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.