Det nye fartøyet skal bygges for 24-timersdrift. Trivsel og sikkerhet for mannskapet har vært sentralt i utviklingen av fartøyet – i tillegg til bærekraft, opplyses det i en pressemelding.
Fartøyet er designet av Macduff Ship Design i samarbeid med Skagen Ship Consulting og AQS. Båten vil bli bygd ved TRX Marine i Yalova, Tyrkia.

– Etter flere måneders tett samarbeid med AQS, gleder vi oss veldig over at de valgte å gå videre med løsningen vi sammen har kommet fram til. Vi anser dette som en stor
tillitserklæring og ser fram til samarbeidet, sier Patrick Ramsberg, partner i Skagen Ship Consulting, i pressemeldingen.
Les også:
– Innovasjon og herunder grønnere løsninger har stort fokus hos oss i AQS. Selskapet ønsker å være en stor bidragsyter for å få ned klimautslippene. Vi har i dag fire båter under bygging med hybride løsninger, samt framtidsplaner for nullutslippsløsninger, sier Kristian Hjertvik, markeds- og teknologisjef i AQS.
Fartøyet få ren hybridpakke med en batterikapasitet på 1.156 kWh som lades vida landstrøm eller generator.
Båten utstyres med to 150-tonns kraner, og får en slepekraft på 21 tonn.
Det nye fartøyet er en katmaran som bygges i stål.