Siste
AQS har bestilt en ny hybridbåt på 18,5 meter hos Skagen Ship Consulting, og den skal inn en en avtale i Finnmark. (Tegning: Skagen)

Ny hybrid servicebåt for heldøgnsdrift

AQS i Flatanger har inngått en avtale med Skagen Ship Consulting om å utvikle et nytt 18,5 meter hybrid servicefartøy. Båten skal inn i en timecharter-avtale med Cermaq Finnmark.


Det nye fartøyet skal bygges for 24-timersdrift. Trivsel og sikkerhet for mannskapet har vært sentralt i utviklingen av fartøyet – i tillegg til bærekraft, opplyses det i en pressemelding.

Fartøyet er designet av Macduff Ship Design i samarbeid med Skagen Ship Consulting og AQS. Båten vil bli bygd ved TRX Marine i Yalova, Tyrkia.

Avtalen om nybygg er i boks. Fra venstre: teknisk sjef Samet Cirlak, daglig leder Görkem Uckan og styreleder Vedat Dogusel i TRX Marine, videre markeds- og teknologisjef Kristian Hjertvik, skipper John Værnes, teknisk sjef Kim Aakervik og styremedlem og eier Edvard Løfsnæs i AQS, samt daglig leder og partner Håkon Rugland og partner Patrick Ramsberg i Skagen Ship Consulting. (Foto: Skagen)

– Etter flere måneders tett samarbeid med AQS, gleder vi oss veldig over at de valgte å gå videre med løsningen vi sammen har kommet fram til. Vi anser dette som en stor
tillitserklæring og ser fram til samarbeidet, sier Patrick Ramsberg, partner i Skagen Ship Consulting, i pressemeldingen.

 – Innovasjon og herunder grønnere løsninger har stort fokus hos oss i AQS. Selskapet ønsker å være en stor bidragsyter for å få ned klimautslippene. Vi har i dag fire båter under bygging med hybride løsninger, samt framtidsplaner for nullutslippsløsninger, sier Kristian Hjertvik, markeds- og teknologisjef i AQS.

Fartøyet få ren hybridpakke med en batterikapasitet på 1.156 kWh som lades vida landstrøm eller generator.

Båten utstyres med to 150-tonns kraner, og får en slepekraft på 21 tonn.

Det nye fartøyet er en katmaran som bygges i stål.

Hva tenker du
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.