AQS har bestilt en ny hybridbåt på 18,5 meter hos Skagen Ship Consulting, og den skal inn en en avtale i Finnmark. (Tegning: Skagen)

Ny hybrid servicebåt for heldøgnsdrift

AQS i Flatanger har inngått en avtale med Skagen Ship Consulting om å utvikle et nytt 18,5 meter hybrid servicefartøy. Båten skal inn i en timecharter-avtale med Cermaq Finnmark.

Det nye fartøyet skal bygges for 24-timersdrift. Trivsel og sikkerhet for mannskapet har vært sentralt i utviklingen av fartøyet – i tillegg til bærekraft, opplyses det i en pressemelding.

Fartøyet er designet av Macduff Ship Design i samarbeid med Skagen Ship Consulting og AQS. Båten vil bli bygd ved TRX Marine i Yalova, Tyrkia.

Avtalen om nybygg er i boks. Fra venstre: teknisk sjef Samet Cirlak, daglig leder Görkem Uckan og styreleder Vedat Dogusel i TRX Marine, videre markeds- og teknologisjef Kristian Hjertvik, skipper John Værnes, teknisk sjef Kim Aakervik og styremedlem og eier Edvard Løfsnæs i AQS, samt daglig leder og partner Håkon Rugland og partner Patrick Ramsberg i Skagen Ship Consulting. (Foto: Skagen)

– Etter flere måneders tett samarbeid med AQS, gleder vi oss veldig over at de valgte å gå videre med løsningen vi sammen har kommet fram til. Vi anser dette som en stor
tillitserklæring og ser fram til samarbeidet, sier Patrick Ramsberg, partner i Skagen Ship Consulting, i pressemeldingen.

 – Innovasjon og herunder grønnere løsninger har stort fokus hos oss i AQS. Selskapet ønsker å være en stor bidragsyter for å få ned klimautslippene. Vi har i dag fire båter under bygging med hybride løsninger, samt framtidsplaner for nullutslippsløsninger, sier Kristian Hjertvik, markeds- og teknologisjef i AQS.

Fartøyet få ren hybridpakke med en batterikapasitet på 1.156 kWh som lades vida landstrøm eller generator.

Båten utstyres med to 150-tonns kraner, og får en slepekraft på 21 tonn.

Det nye fartøyet er en katmaran som bygges i stål.

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.