Anne Berg driver Flatanger taxi med base på Vik, og hun har merket en kraftig nedgang i oppdragene på grunn av korona. (Alle foto: Ove Magne Ribsskog)

Mistet nesten all kjøring da Norge stengte ned

Da pandemien stengte landet, forsvant mye av omsetningen til Flatanger taxi. – Det er nesten ikke kjøring, sier Anne Berg.

De fire taxiselskapene i Flatanger og omegn rammes ulikt av pandemien. Mens Lauvsnes taxi klarer seg greit, har både Statland taxi, Hasvåg taxi og Flatanger taxi merket nedgang i kjøringen.

- Det er helt forferdelig. Er det 1-2 tilbringerkjøringer i uka, er jeg heldig, sier Anne Berg i Flatanger taxi, som har base på Vik.

Får andre til å kjøre seg
Hun er glad for at hun har en fast helsekjøring i uke. Men hun erfarer at mange som ellers ville hatt helsekjøring, nå får andre til å kjøre seg i stedet for å bruke taxi.

Anne Berg understreker at de som har rett til å få dekket helsekjøring, har lov til å bestille dette, og at sjåførene tar smittevern på alvor og kjører med munnbind.

Mens firmaet tidligere har kjørt inn rundt 100.000 i måneden, har det etter mars 2020 vært veldig redusert.

Holder ut
- Det har vært nede i 11.000. Er jeg heldig, er det oppe i 40-50.000, sier Anne Berg, som er innstilt på å holde ut for å opprettholde firmaet, selv om det er vanskelige tider.

- Jeg må bare se det an, men jobber for å beholde det jeg har.

Berg opplyser at hun ikke har anledning til å ha ansatte i dagens situasjon.

Arvid Nilsen kjører skolerute for Hasvåg taxi, og han trives med jobben.

Nedgang på Hasvåg og Statland
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Steinar Nortug i Hasvåg taxi hadde nedgang i omsetninga på 300 000 i 2020 sammenliknet med året før. Han mener dette blant annet skyldes at skolene var stengt en periode i fjor, slik at det ble mindre skolekjøring.

Hasvåg taxi har to biler og deltidsansatte i tillegg til drosjeeieren selv.

Aris Andersen i Taxi Nord-Statland overtok for tre år siden Utvorda taxi, og har nå fire biler og tre ansatte sjåfører i tillegg til seg selv. De har tre skoleruter, og skolekjøringa utgjør 40 prosent av omsetninga. Helsetransport står for cirka 40 prosent, og tilbringer utgjør 30 prosent.

Aris Andersen har merket nedgang, og sier at selskapet ikke tåler en runde til.

Trenger all kjøringa
- Vi må ha all denne kjøringa for å overleve, sier Aris Andersen.

Med tre skoleruter som kjøres samtidig, må det være biler og sjåfører nok til å holde hjulene i gang. Med en helsetur eller tilbringer samtidig, er alle bilene i drift.

- Vi merket en bråstopp da Norge stengte ned i mars i fjor. Vi tåler ikke en sånn runde en gang til. Vi merker det også nå at det er litt mindre kjøring, sier hun.

Etter de siste innstrammingene fra regjeringen, har noen avbestilt timer på sykehuset, og det er blitt mindre tilbringer. 

Roger Fløan har hatt brukbart med kjøring, til tross for pandemien.

Bra år på Lauvsnes
Roger Fløan i Lauvsnes taxi er fornøyd med situasjonen.

- Vi har greid oss bra. Tilbringerkjøringa har holdt seg bra, og vi har litt skolekjøring vinterstid. For oss var 2020 omtrent som 2019, forteller Fløan som har tre biler, en fast ansatt og tre deltidsansatte.

 

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.