Båten skal leveres i juni neste år, og vil gå inn en fem-årskontrakt hos Cermaq i Finnmark.
– I utgangspunktet er dette en hurtiggående dykkerbåt. Men den vil også bli brukt som hjelpebåt i forbindelse med avlusning. I tillegg rigges den for spyling av nøter, og den får ROV (fjernstyrt undervannsfarkost) med posisjonering, sier teknisk sjef Kristian Hjertvik til Flatangernytt.
Fem lugarer
Båten er av typen Alusafe Cat 21, og er 21,9 meter lang og 7,8 meter bred. Den vil bli sertifisert for et mannskap på åtte, men har fem enkeltlugarer og vil bli bemannet med et mannskap på fire i kontrakten med Cermaq.

– Avtalen mellom AQS og Cermaq har fokus på bærekraft, boforhold og arbeidskapasitet i den daglige tjenesten for dem, og Maritime Partner er meget stolte av å kunne bidra med kunnskap og teknologi til å møte dette målet, sier Peder Myklebust, daglig leder i Maritime Partner, i en pressemelding.
Fartøyet er en videreutviklet versjon av Alusafe Cat 21, og får et design tilpasset kundens behov. Dette er gjort i nært samarbeid mellom verft og rederi. Båten blir prosjektert, bygget og utrustet ved Maritime Partner sitt anlegg i Ålesund.
Batteripakke
Dykkerbåten blir utrustet med en batteripakke på 368 kWt, som vil gjøre det mulig med batteridrift og nullutslipp ved arbeid rundt merda og ved ROV-operasjoner og notspyling.
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Kristian Hjertvik mener at dette blir kystens heftigste dykkerbåt.
– Men sin fart, sine uslåelige sjøegenskaper og gode bofasiliteter, blir dette en fantastisk tilvekst i AQS-flåten, sier Hjertvik i pressemeldingen.
AQS har dag 15 servicefartøy, og fire nye i bestilling.