Siste
DEBATT

Enorm utfordring – og regjeringen bidrar ikke!


Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for artikkelforfatterens synspunkter.

 

Trøndelag fylkeskommune har ca. 6400 kilometer med fylkesvei. På disse veiene finner vi over 1300 broer. Av disse broene er vel 250 bygd etter 1990. Hvorfor er det viktig, jo det er fra 1990 at broene ble designet for 100 års levetid. Det betyr at Trøndelag fylkeskommune har veldig mange broer som må vedlikeholdes eller skiftes ut. Gjør vi ikke nok vedlikehold vil antallet broer som må skiftes ut økes kraftig.

Det kan med andre ord bli svært dyrt å være fattig, og enda dyrere om en er fattig og ikke evner å prioritere det vi må. Prioritering ser ut til å være den store utfordringen i kommuner og fylker i den tiden vi når har. Lovnadene fra Støre om ulike satsninger i offentlig regi, faller til stengrunn hos de som skal levere tjenestene. Økte renter, kostnader og inflasjon gjør at kutt og reduksjoner er blitt hverdagen for lokale og regionale politikere.

På møte i hovedutvalg samferdsel i mai fikk vi politikerne to eksempler på behovet for bruvedlikehold som nå snart må gjennomføres. Uttian bru på Frøya har en levetid frem til ca. 2036 om en ikke gjennomfører omfattende forebyggende tiltak. Dette er kostnadsberegnet til 45 millioner.

Fra min hjemregion ble Marøysundbrua trukket frem. Brua er avgjørende for transport til/fra Rørvik. Her anbefales det tiltak for over 36 millioner som bør gjennomføres innen 2026.  Gjøres ikke dette vil forfallet akselerere, og vi må påregne utskifting av brua innen et gitt antall år. Sikkerhetsmessige aspekter for de som ferdes på brua må en også ta hensyn til. Felles for begge bruene utfordringer med armeringskorrosjon. Det vil si at armeringen utsettes for rust, bæreevnen reduseres og utbedring blir mer og mer prekært.

Det disse to eksemplene viser er at vi trenger over 80 millioner for å sikre to av de 1300 broene vi fylkespolitikerne i Trøndelag har ansvar for. Det blir derfor veldig spesielt at Arbeiderpartiet, SV og deres støttepartier tenker vi ikke bør bruke mer penger på vei. Eller rettere sagt satse alt på at regjeringen vil redde oss ut av denne situasjonen.

Så langt har Støre ikke lagt frem et eneste budsjett som har gitt noe ekstra til fylkesveiene. Det må de gjøre ved neste korsvei. Gjøres ikke dette, samtidig som vi ikke evner å prioritere vei høyere, vil vi stå foran veldig store investeringsbehov i de kommende tiårene. Dette illustrere hvorfor vei må prioriteres høyrere. Finner vi de nødvendige midlene til disse prosjektene har vi fortsatt mange utfordringer igjen. Veier forfaller, rydding av vegetasjon utføres ikke, veimerking skjer ikke osv.

Gode, sikre og vedlikeholdte veier og bruer er derfor avgjørende for hele Trøndelag. Skal folk bo i fylket må vi ha politikere evne å prioritere. Dette gjelder også for regjeringen. I juni vedtok Høyre og våre samarbeidspartier 120 millioner mer til veiene våre. 4 broer ble der prioritert. Det jeg skriver her styrker hvorfor denne satsningen, og fremtidige satsninger på vei og infrastruktur er riktig og viktig.

Av Pål Sæther Eiden, fylkesvaraordfører/leder hovedutvalg samferdsel, Høyre

 

Delta i debatten! Send ditt innlegg til [email protected] 

Debatt
Flatangernytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.