Bildet viser Frank Stabu og seksjonsleder for vegseksjonen i Nord-Trøndelag Arild Lars Hamrum-Norheim, som var fornøyde med at avtalen nå er i boks.

Ny entreprenør vant veianbud

Mesta tapte anbudet, og inn kommer en ny entreprenør og skal overta brøyting og annet vedlikehold av fylkesveiene i Flatanger og Namdalseid.

Veidrift AS heter Østlands-firmaet som nå får sin første kontrakt i Midt-Norge. De overtar den såkalte Namsos-kontrakten 1. september i år.

– Vi har hatt lyst til å jobbe i Midt-Norge lenge, og da er denne kontrakten midt i blinken for oss. Vi ønsker å gjøre det bra her, slik at vi vil få flere kontrakter i Trøndelag. Det vil skje mye spennende her framover, sier daglig leder Frank Stabu i Veidrift AS i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Femårskontrakt

Veidrift konkurrerte med tre andre firma om kontrakten, som varer i fem år. Selskapet vant med et anbud på 195 millioner kroner, mens Mesta hadde det nest laveste på knappe 215 millioner kroner.

Johan Olav Hagen (til høyre) sier at trafikantene ikke skal merke forskjell. Til venstre Bjørn-Erik Storstein, som har driftskontrakten i Orkanger. (Foto: Rune Eian, Statens vegvesen)

Johan Olav Hagen (til høyre) sier at trafikantene ikke skal merke forskjell. Til venstre Bjørn-Erik Storstein, som har driftskontrakten i Orkanger. (Foto: Rune Eian, Statens vegvesen)

Byggeleder Johan Olav Hagen har ansvaret for Namsos-kontrakten og skal følge opp entreprenøren.

– Jeg vil gratulere Veidrift med å ha fått kontrakten. Vi skal få til dette sammen og jeg ser fram til å samarbeide med dem, sier han.

– Skal ikke merke forskjell

– Da forrige kontakt ble satt i gang, var det mange klager på vintervedlikeholdet. Må bilister forvente seg en ny runde med startvansker for den nye entreprenøren?

– Trafikantene skal ikke merke forskjell. Vi følger dem opp, og etterspør dokumentasjon, sier Hagen til Flatangernytt.

Ny vinterstandard

Han poengterer at det nå fra høsten av innføres en ny vinterstandard i Namsos-kontrakten – faktisk som det siste området i Norge.

Mens det før handlet om antall centimeter snø før brøytinga startet, skal nå hele roden være ferdig innen det kommer for mye snø.

– For å være sikker, må entreprenøren ut når det begynner å snø. Det blir en helt annen standard, sier Johan Olav Hagen.

Statens vegvesen starter nå såkalt samhandling med Veidrift, som betyr at de i fellesskap skal legge planer, og entreprenøren skal dokumentere hvordan selskapet skal drifte kontrakten.

Hagen regner med at Veidrift vil drifte en del av rodene selv, mens det kan bli aktuelt å leie inn underentreprenører for andre roder.

Skal bli kjent

Kontrakten omfatter 646 kilometer fylkesvei, gang- og sykkelveier i Namsos, Flatanger, Fosnes, Namdalseid, deler av Overhalla, Verran og Osen.

Veidrift selv mener det største utfordringen blir å bli kjent med lokale forhold.

–  Det viktigste er å bli kjent med de lokale forholdene og få til et godt samarbeid med Statens vegvesen. Ofte er den første vinteren utfordrende, og det kan være store temperatursvingninger på strekningene i kontrakten. Så vi vil se på dette snarest, så vi er best mulig forberedt, sier Stabu i pressemeldingen.